Stanford-forskere opnår gennembrud i produktionen af lovende kræftmiddel

Stanford University-forskere har opdaget en hurtig og bæredygtig måde at syntetisk fremstille en molekylærforbindelse, EBC-46 eller tigilanol tiglat, der har vist lovende anticancer-egenskaber.

Det viser et studiet publiceret i tidsskriftet Nature Chemistry.

Molekylets tilgængelighed har ellers været begrænset, fordi dens eneste i øjeblikket kendte naturlige kilde er en enkelt planteart, der udelukkende vokser i en lille regnskovsregion i det nordøstlige Australien. Derfor har det været et ønske at kunne fremstille anticancer

Da EBC-46 har en kompleks molekylær struktur havde det ikke fremstået som muligt at syntetisere i et laboratorium. Men takket være en bestemt proces demonstrerede Stanford-forskerne for første gang, hvordan man kemisk kan omdanne et rigeligt, plantebaseret udgangsmateriale til EBC-46.

Som en bonus kan denne proces producere EBC-46-analoger.

EBC-46 er for nylig indledt i kliniske forsøg med mennesker efter dets ekstremt høje succesrate i behandlingen af ​ kræft hos hunde.

EBC-46 virker ved at fremme en lokaliseret immunrespons mod tumorer. Reaktionen bryder tumorens blodkar fra hinanden og dræber i sidste ende dens kræftceller.

EBC-46-analoger kan også vise sig effektive mod en bred vifte af alvorlige sygdomme, skriver Stanford University i en pressetekst.

Det er sygdomme som AIDS, multipel sklerose og Alzheimers sygdom, der alle deler biologiske veje påvirket af EBC-46's mål, et nøgleenzym kaldet proteinkinase C eller PKC.

Kultur